Steun openbaar vervoer verlengd, bezuinigingen nog niet van de baan

Het kabinet verlengt de steun voor het openbaar vervoer tot het einde van 2021. Deze steun, die 93 tot 95 procent van de verliezen van het openbaar vervoer dekt, zou eerst tot september geldig zijn. Het schrappen van enkele vroege en late ritten op de Hoekse Lijn is hiermee niet van de baan.

Igor Bal, portefeuillehouder OV-Concessiemanagement van de Metropoolregio Rotterdam Den-Haag (MRDH), stelt in Vlaardingen Vandaag dat ondanks de verlengde steun er nog steeds wordt gekeken op welke fronten het OV kan bezuinigingen: “93 tot 95% van de verliezen wordt vergoed, 5 tot 7% niet. We moeten dus nog steeds kritische keuzes maken om het helemaal overeind te houden. We hebben in maart hierover besluiten genomen in de MRDH en die gelden dus nog steeds.”

Ook Vlaardingen wordt getroffen door deze maatregelen. Het schrappen van enkele vroege en late ritten op de Hoekse Lijn, een mindere frequentie van buslijn 126 en het laten vervallen van de STOPenGO-lijn 557 staan dus nog steeds op de planning. Bal: “Het openbaar vervoer in onze regio zit op 40% van de capaciteit en dat is ook voor de MRDH moeilijk. Ik ben met mijn portefeuille verantwoordelijk voor de contracten met de vervoersbedrijven. Die contracten verwachten natuurlijk ook 60% meer omzet, die zijn niet gebouwd om 60% warme lucht te verplaatsen.”

Groeifonds
Volgens Bal was er afgelopen vrijdag nog beter nieuws voor het openbaar vervoer in de regio. “Er is 1 miljard euro beschikbaar gesteld voor het uitbreiding van het openbaar vervoer, vooral voor in de zuidelijke Randstad. Concreet zal dit ervoor zorgen dat de lightrail tussen Leiden en Dordrecht gerealiseerd kan worden. Dat zal pas in 2040 af zijn. Maar op de korte termijn zorgt het ervoor dat er binnen vijf jaar een extra spoor is tussen Delft en Schiedam.”

Luister hier het hele gesprek met Igor Bal in Vlaardingen Vandaag: