“Meer maatwerk beter dan een brede brugklas”

Volgens de Onderwijsinspectie en de Onderwijsraad is er een probleem: prestaties van leerlingen dalen en kansenongelijkheid groeit. Brede brugklassen zouden de oplossing moeten zijn. Esther Harmsen, directeur van het Geuzencollege, gaf in Vlaardingen Vandaag aan dat ze het hier niet mee eens is. “Allereerst zouden we moeten spreken over kansenmogelijkheden, we moeten af van het negatieve beeld.”

Het idee achter de brede brugklassen is dat leerlingen van verschillende opleidingsniveaus twee of drie jaar lang bij elkaar in de klas zitten, om daarna pas door te stromen naar de mavo, havo of het vwo. Volgens Esther Harmsen is dit niet de oplossing. “In een bepaalde leeftijdscategorie zijn de leerlingen toe aan een vervolgstap. Het lijkt mij beter dat iemand die bijvoorbeeld iets minder snel kan leren maar wel handig is dit in een kleinere kring kan ontwikkelen.”

Harmsen denkt dat brede brugklassen maar voor een klein aantal leerlingen voordelig uitpakken, en dat die leerlingen op een andere manier ook goed terecht zouden komen. “Er is meer mogelijkheid nodig voor maatwerk. Voor de duidelijkheid: het schooladvies van een basisschool is niet bindend voor de rest van de middelbare schoolcarrière van een leerling. Met maatwerk kun je goed in gaten houden hoe een leerling presteert en of die leerling misschien meer of minder aan zou kunnen.”

“Het is onmogelijk om alle niveaus bij elkaar te houden. Sommige leerlingen zijn nou eenmaal cognitiever ingesteld en sommigen praktischer.” Harmsen zou dus liever zien dat er meer maatwerk komt: “Zo worden leerlingen die snel leren niet onnodig vertraagd en leerlingen die langzaam leren niet onnodig gehaast.”

Luister hier het hele gesprek met Esther Harmsen in Vlaardingen Vandaag: