Directeur Hoeksteen: ‘Stoor mij aan berichtgeving over achterstanden van kinderen’

Sven Lispet, directeur van basisschool de Hoeksteen wil dat de berichtgeving over de achterstanden die basisschoolleerlingen kunnen oplopen anders benaderd wordt. “Het moet minder gaan over het systeem en meer over de kinderen zelf”, aldus Lispet. “Het is logisch dat kinderen minder ver zijn dan ze volgens het systeem zouden moeten zijn. Daarom moeten wij ons systeem aanpassen, om de bagage die de leerlingen missen voor het volgende leerjaar op te vangen.”

De Hoeksteen kiest niet voor volledig online onderwijs. “Net als de vorige lockdown hebben kinderen een programma gekregen om thuis uit te voeren”, aldus Lispet. “Op die manier willen we de ouders vrijheid geven wanneer en hoeveel zij helpen. Als een ouder de ene dag bijvoorbeeld minder kan helpen, kan dat werk ook de volgende dag worden gedaan. We doen af en toe wel online-meetings met kinderen om te kijken hoe het gaat.” Lispet geeft ook aan dat de rol van de ouders heel groot is. “Wij proberen in te spelen op wat nodig is voor de kinderen. Ik hoop dat ouders helpen om aan te geven wat de kinderen nodig hebben.”

Intussen hoopt Lispet op meer mankracht. “Wij zijn bezig met zogenaamde ‘achterstandssubsidies’ om meer mankracht te krijgen om de kinderen te helpen, maar we weten niet of dat genoeg zal zijn om deze uitdaging te volbrengen.” Lispet keek ook vooruit naar het moment dat de kinderen weer fysiek naar school mogen. “Als de kinderen weer terug zijn gaan we het wel hebben over deze periode. Er is namelijk veel gebeurd in de thuissituatie van de kinderen. Bij sommige kinderen droevigere gebeurtenissen dan bij anderen.”

Beluister hier het hele gesprek met directeur Sven Lispet van basisschool de Hoeksteen: