© Verkijk.nl

Coronacrisis laat openbaar vervoer wankelen: dreigend tekort van 1,2 miljard in onze regio

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voorspelt desastreuze gevolgen voor het openbaar vervoer in onze regio. De coronacrisis duwt vervoersbedrijven volgens portefeuillehouder Marc Rosier richting de afgrond. Steun vanuit het Rijk is nodig, stelt de MRDH.

Volgens Rosier is de bezetting in het openbaar vervoer in de regio 60 procent lager dan voordat de coronacrisis uitbrak. “Dat betekent ook 60 procent minder inkomsten aan kaartjes”, zegt hij in Vlaardingen Vandaag donderdag. “Financieel wordt het nu heel lastig. En als het Rijk niet met serieuze financiële hulp over de brug komt, gaat dat gevolgen krijgen voor de regio.” Volgens Rosier een tekort van 1,2 miljard euro in de regio Rotterdam-Den Haag als de crisis langer doorgaat. “Er kunnen vervoersbedrijven gaan omvallen. Dan is er helemaal geen openbaar vervoer.”

Scheef
Rosier, naast portefeuillehouder ook wethouder in de gemeente Zoetermeer, stelt dat de financiële constructies rondom openbaar vervoer al jarenlang scheef lopen. De rit zelf wordt vaak terugverdiend door de reizigers, maar andere kosten niet. “Het aanleggen van de rails en het onderhoud van de voertuigen is niet terug te verdienen. Dat tekort loopt nu alleen maar meer op.” De metropoolregio legt in normale tijden al veel geld bij om het openbaar vervoer in stand te houden. Maar meer steun vanuit de regio is op dit moment niet mogelijk. Volgens Rosier ligt de sleutel in handen van het kabinet.

Als het kabinet niet over de brug komt, liggen bezuinigingen op de loer. De MRDH heeft de gemeenten laten weten wat de gevolgen kunnen zijn. “Metro’s, bussen en trams kunnen minder vaak rijden. En als het echt erger wordt, moeten we denken aan hardere bezuinigingen. Dan verdwijnen hele lijnen of moet je denken aan het verhogen van de ritprijs met 10 tot 30 procent.”

Beluister hier het gesprek met Marc Rosier van de MRDH over het openbaar vervoer: