Arij Pleijsier heeft eindelijk een tentoonstelling in ‘zijn’ Vlaardingen, André Fontijne ontvangt ereburgerschap

De tentoonstelling over de Vlaardingse marineschilder Arij Pleijsier is woensdagochtend officieel geopend. Pleijsier was actief in de 19e eeuw. Met deze tentoonstelling wil Museum Vlaardingen het soms onopgemerkte schildertalent weer een podium geven.

Pleijsier groeide op in Vlaardingen als zoon van een aannemer. Door het leven in een havenstad raakte Pleijsier geïnteresseerd in scheepvaart en het water. In die tijd werd het nodig dat schilder zich commercieel gingen opstellen. Daarom was de keuze voor Pleijsier makkelijk gemaakt, hij ging zich specialiseren in marineschilderkunst. De tentoonstelling is samengesteld door Frank de Hoog in samenwerking met kunsthistorica Claudia Steur en de historische achtergrond is geschetst door Jeroen ter Brugge, die al jarenlang onderzoek naar Pleijsier doet. Alle werken van Pleijsier in de tentoonstelling zijn geschonken aan het Museum Vlaardingen door het Fonds Museum Vlaardingen, waar André Fontijne een grote rol in speelt. Sommige werken zijn ook geschonken door Fontijne zelf.

André Fontijne ereburger van Vlaardingen

André Fontijne spreekt de mensen toe, nadat hij de stadspenning heeft gekregen uit handen van burgemeester Eenhoorn.

Het kwam als een verrassing. Burgemeester Bas Eenhoorn had net de tentoonstelling geopend en toen zei hij: “We zijn hier ook voor André Fontijne.” André Fontijne heeft de penning van de stad Vlaardingen toegekend gekregen van het college van burgemeester en wethouders. Dit voor ongeveer 55 jaar inzet voor het maatschappelijke leven in Vlaardingen.

Luister hier naar de reportage over het ereburgerschap van André Fontijne:

Burgemeester roept op tot meer positiviteit

Burgemeester Bas Eenhoorn sprak ook enkele woorden over de houding van Vlaardingers richting de eigen stad en riep daarin op om trotser te zijn op Vlaardingen. “Vlaardingers gedragen zich onder de maat. Het is tijd dat we ons weer laten zien. Vlaardingen moet weer laten zien wat het heeft. We moeten stoppen met naar binnen kijken.”